Τo Σχολείο ΟΚΜ
Ο μετασχηματισμός του σχολείου σε «Οργανισμό και Κοινότητα Μάθησης», αποτελεί αξιολογικό πρόταγμα στη σύγχρονη κοινωνία της γνώσης.
Οι «κοινότητες μάθησης» των εκπαιδευτικών αποτελούν βασικό παράγοντα για τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο, την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και την προώθηση βασικών εκπαιδευτικών αλλαγών. Στο πλαίσιο της ανάπτυξης των κοινοτήτων μάθησης στο σχολείο, η «αξιολόγηση ομοτέχνων» συνιστά μια ολιστική διαδικασία μετασχηματίζουσας μάθησης και κριτικού αναστοχασμού των εκπαιδευτικών.
Η αξιολόγηση ομοτέχνων αποτελεί βασική μορφή διαμορφωτικής αξιολόγησης και μεταφέρει το ενδιαφέρον από την ατομική αξιολόγηση στην «αξιολόγηση των διαδικασιών της μάθησης» με έμφαση στη διαδικασία της «αξιολόγησης ως μάθησης».
Το εκπαιδευτικό υλικό έχει παραχθεί στο πλαίσιο της δράσης «Κοινότητες Μάθησης: Αξιολόγηση Ομοτέχνων/ Συνεργατικές Πρακτικές Εκπαιδευτικών» του Ερευνητικού-Πιλοτικού Προγράμματος «Το Σχολείο Οργανισμός και Κοινότητα Μάθησης». Σκοπός του εκπαιδευτικού υλικού είναι να συμβάλει στην κριτική ανάγνωση του σύγχρονου πλαισίου και των πρακτικών αξιολόγησης που διέπουν το σύγχρονο σχολείο και να προτείνει σε θεωρητικό και εφαρμοσμένο επίπεδο τον μετασχηματισμό του εκπαιδευτικού υποκειμένου (ατομικού και συλλογικού) μέσα από διαδικασίες που ενισχύουν την αυτοαξιολόγηση, τη μετασχηματιστική μάθηση, τη συνεργασία και τη συλλογικότητα.
«Το σχολείο ΟΚΜ με μια ματιά» παρουσιάζει συνοπτικά τη φιλοσοφία, τις αρχές και το πλαίσιο εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος που εφαρμόστηκε σε 42 σχολικές μονάδες το σχολικό έτος 2023-24.
Το βασικό υλικό του προγράμματος αποτελείται από δύο τόμους:
Ο Τόμος Ι «Θεωρητικό Πλαίσιο» αναφέρεται αναλυτικά στο θεωρητικό πλαίσιο και ο εφαρμοσμένος χαρακτήρας της «αξιολόγησης ομοτέχνων» στο ελληνικό σχολείο. Σε θεωρητικό επίπεδο συνδέεται με στο μετασχηματισμό του σχολείου σε «Οργανισμό και Κοινότητα Μάθησης», τη μετασχηματίζουσα μάθηση, την αξιολόγηση των διαδικασιών της μάθησης και τον εφαρμοσμένο χαρακτήρα της «αξιολόγησης ομοτέχνων» στο ελληνικό σχολείο.
Ο Τόμος ΙΙ «Οδηγός Εφαρμογής – Εργαλεία» λειτουργεί συμπληρωματικά προς τον Τόμο Ι και στοχεύει στην παροχή αναλυτικών οδηγιών και βημάτων εφαρμογής της «αξιολόγησης ομοτέχνων» στα σχολεία, λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες διαστάσεις της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Παρέχει πρακτικές οδηγίες και εργαλεία εφαρμογής, τα οποία τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν σύμφωνα με τις δικές τους εμπειρίες και τις ιδιαιτερότητες κάθε σχολικής μονάδας.
«Οι Εκπαιδευτικοί μιλούν για τον εαυτό τους» παρουσιάζει τα αποτελέσματα από την εφαρμογή του προγράμματος στα σχολεία το σχολικό έτος 2023-24.

