Το Σχολείο Οργανισμός και Κοινότητα Μάθησης

(Ενδεικτική Βιβλιογραφία)

Α. Ελληνόγλωσση

Δημακοπούλου, Α. (2015). Το σχολείο ως οργανισμός που μαθαίνει: Η περίπτωση των Πρότυπων-Πειραματικών Σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Ν. Αττικής, Διπλωματική εργασία. Αθήνα: Π.Μ.Σ., Τμήμα ΦΠΨ, Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Λιαροπούλου, Ν. (2021). Το Σχολείο ως Οργανισμός Μάθησης μέσω της ανάπτυξης Επαγγελματικών Κοινοτήτων Μάθησης. Αντιλήψεις Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Πάτρα : Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

Μιχαηλίδου, Ι. (2019). Η συμβολή του διευθυντή στο μετασχηματισμό του σχολείου σε Οργανισμό και Κοινότητα Μάθησης, Διπλωματική Εργασία, ΠΜΣ ΠΔΑΕ, Τμήμα ΦΠΨ, ΕΚΠΑ.

Μοσχοβίτης, Ν. (2021). Το σχολείο ως κοινότητα μάθησης και η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, Διπλωματική Εργασία, ΠΜΣ ΠΔΑΕ, Παιδαγωγικό Τμήμα Δ/θμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ.

Μπαγάκης Γ., Δεμερτζή Κ., Σταμάτης Θ. (2007). Ένα Σχολείο Μαθαίνει. Αθήνα : εκδ. Α.Α. Λιβάνη.

Παπάζογλου, Α. (2016). Εκπαιδευτική Ηγεσία και Οργανισμός Μάθησης: Διερεύνηση της σχέσης στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Πάτρα: Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

Πασιάς, Γ. (2018). «Το σχολείο ως «Oργανισμός και Kοινότητα μάθησης», η Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και η βιοπολιτική της «νέας μάθησης». Ηγεμονικοί λόγοι και διακυβεύματα». Στο Ελληνική Επιθεώρηση Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης, Τόμος 2, Τεύχη 3-4, σσ. 138-148.

Πασιάς, Γ., & Καλοσπύρος, Ν. (2016). Το «συμβάν» του «Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου» ως «οργανισμού και ως κοινότητας μάθησης»: Η περίπτωση του ΠΠΛ Αναβρύτων (2011-2014). Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 2015(2), 1216-1225.

Πασιάς, Γ., Σαμαρά, Α., Στράτου, Χ. & Τηλιγάδα, Ε. (2023α). Το Σχολείο ΟΚΜ -Αξιολόγηση Ομοτέχνων, Τόμος Ι: Θεωρητικό Πλαίσιο και Διαδικασίες Εφαρμογής, Αθήνα, Νοέμβριος 2023.

Πασιάς, Γ., Σαμαρά, Α., Στράτου, Χ. & Τηλιγάδα, Ε. (2023). Το Σχολείο ΟΚΜ – Αξιολόγηση Ομοτέχνων, Τόμος ΙΙΙ: Οδηγός Εφαρμογής – Εργαλεία, Αθήνα, Νοέμβριος 2023.

Τηλιγάδα, Ε. (2017). Το Σχολείο ως οργανισμός και επαγγελματική κοινότητα μάθησης. H Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών μέσα από συνεργατικές μορφές μάθησης. Διπλωματική Εργασία, ΠΜΣ ΠΔΑΕ, Τμήμα ΦΠΨ, ΕΚΠΑ.

Β. Ξενόγλωσση

Argyris, C. & Schon, D. (1978). Organizational learning: a theory of action perspective. Reading: MA, Addison-Wesley.

DuFour, R., DuFour, R., Eaker, R., & Many, T. (2006). Learning by doing: A handbook for professional learning communities at work. Bloomington, IL: Solution Tree.

Fullan, M. (1995). The school as a learning organization: Distant dreams. Theory into Practice, 34 (4), pp. 230-235.

Harris, A. & Jones, M. (2010). “Professional learning communities and system improvement”, Improving Schools, 13 (2), pp. 172-181.

Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. London: Routledge.

Hord, S. M. (1997). Professional learning communities: Communities of continuous inquiry and improvement. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.

Kokkos, A. (2022). Transformation Theory as a Framework for Understanding Transformative Learning, Adult Education, Critical Issues, Vol.2, Issue 2, pp.20-34.

Kools, M. & Stoll, L, (2016). “What makes a school a learning organization?”, OECD Education Working Papers, No. 137, Paris: OECD.

Marsick, V. J., Watkins, K. E.& Boswell, S. A. (2013). Schools as Learning Communities. In R. Huang et al. (eds). Reshaping Learning New Frontiers of Educational Research. Berlin – Heidelberg: Springer-Verlag, pp. 71-88.

Mezirow, J. & Associates (eds.) (2000). Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress, San Francisco, CA: Jossey-Bass.

ΟECD (2016). What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers, Paris: OECD.

Papazoglou, A., & Koutouzis, M. (2020). “Schools as learning organisations in Greece: Measurement and first indications”, European Journal of Education, 55, pp. 43-57.

Senge P., (1990). The Fifth Discipline: The Art & Practice of the Learning Organization. New York: Doubleday.

Senge, P., et al. (2012). Schools That Learn. A Fifth Discipline Fieldbook. London: Nicholas Brealey Publishing.

Silins, H., Zarins, S., & Mulford, B. (2002). What characteristics and processes define a school as a learning organisation? Is this a useful concept to apply to schools? International Education Journal, 3 (1), pp. 24-32.

Stoll, L., Bolam, R., Mcmahon, A., Wallace M. & Thomas, S. (2006). Professional Learning Communities: A Review of the Literature. Journal of Educational Change, 7 (4), pp. 221-258.

Taylor, E., Cranton, P. & Associates (eds) (2012). Τhe Handbook of Transformative Learning: Theory, Research, and Practice, San Francisco, CA : Jossey-Bass/Wiley.

Voulalas, Z. & Sharpe, G. (2005). “Creating schools as learning communities: obstacles and processes”, Journal of Educational Administration, 43 (2), pp. 187-208.

Watkins, K., Marsick, V. & Faller, P. (2012). Transformative Learning in the Workplace. Leading Learning for Self and Organizational Change. In & E. Taylor, P. Cranton & Associates (eds). Τhe Handbook of Transformative Learning: Theory, Research, and Practice, (pp.373-387), San Francisco, CA : Jossey-Bass/Wiley.

Yang, B., Watkins, K. & Marsick, V. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation”, Human Resource Development Quarterly, 15(1), pp. 31-55.