Στο πλαίσιο της ανάπτυξης των κοινοτήτων μάθησης στο σχολείο, η «αξιολόγηση ομοτέχνων» συνιστά μια ολιστική διαδικασία μετασχηματίζουσας μάθησης και κριτικού αναστοχασμού των εκπαιδευτικών.
Η «αξιολόγηση ομοτέχνων» αποτελεί μια ουσιώδη συνεργατική πρακτική η οποία λειτουργεί ως διαδικασία εκμάθησης, αξιολόγησης και βελτίωσης και εφαρμόζεται σε όλες στις πτυχές του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο. Θεωρείται μια από τις πιο επιτυχημένες τεχνικές βελτίωσης των διδακτικών και παιδαγωγικών πρακτικών των εκπαιδευτικών και εκλαμβάνεται ως μια υποστηρικτική, ανοιχτή, ευέλικτη, μη γραφειοκρατική διαδικασία που στηρίζεται στην αμοιβαιότητα, στην εμπιστοσύνη, στην αυτενέργεια και την αυτορρύθμιση.
Η αξιολόγηση ομοτέχνων αποτελεί βασική μορφή διαμορφωτικής αξιολόγησης και εστιάζει στην «αξιολόγηση των διαδικασιών της μάθησης» με έμφαση στη διαδικασία της «αξιολόγησης ως μάθησης».
Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο και ο εφαρμοσμένος χαρακτήρας της «αξιολόγησης ομοτέχνων» στο ελληνικό σχολείο. Σε θεωρητικό επίπεδο συνδέεται με τον μετασχηματισμό του σχολείου σε «Οργανισμό και Κοινότητα Μάθησης» και τη μετασχηματίζουσα μάθηση. Στο πρακτικό επίπεδο παρουσιάζεται ένα αναλυτικό πλαίσιο εφαρμογής καθώς και παραδείγματα και εργαλεία εφαρμογής στο ελληνικό σχολείο.
